Alicia Framis Marries AI Hologram Ailex Depot Boijmans Van Beuningen, 9 November 2024. Foto: Aad Hoogendoorn

Kunstenaar Project

Alicia Framis Marries AI Hologram Ailex Depot Boijmans Van Beuningen, 9 November 2024. Foto: Aad Hoogendoorn

Beeldend kunstenaars die minimaal 1 jaar professioneel werkzaam zijn en een specifiek plan willen uitvoeren, gebonden aan een duidelijke werkperiode kunnen een bijdrage Kunstenaar Project aanvragen. Het doel van deze regeling is kunstenaars de mogelijkheid bieden specifieke plannen uit te voeren om zo een betekenisvolle en zichtbare bijdrage te leveren aan de hedendaagse beeldende kunst in Nederland of in het Caribisch deel van het Koninkrijk. De bijdrage kan gebruikt worden als tegemoetkoming in de projectkosten. Het kan gaan om een vaste bijdrage voor een werkperiode van 1 tot maximaal 6 maanden of een flexibele bijdrage voor een periode van maximaal 12 maanden.

In 2024 is het aantal aanvragen licht (4%) gestegen in vergelijking met 2023. Het aantal toekenningen daarentegen daalde met 11%. De aangevraagde bedragen waren aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren, de toegekende bedragen daarmee ook. Het totaal toegekende bedrag bleef echter in 2024 vrijwel gelijk aan dat van 2023.

Net als in de voorgaande jaren is de diversiteit in aanvragen groot. Waar direct na de coronaperiode nog veel aangevraagd werd voor digital based projecten, ligt de focus in 2024 op projecten met een ambachtelijk fundament. Na de coronaperiode werd de gemiste kans op buitenlandse onderzoeks- en werkperiodes ruimschoots ingehaald. Tussen 2021 en 2024 groeide het aantal aanvragen voor internationale residencies gestaag. Ook in 2024 hebben veel kunstenaars een aanvraag ingediend voor een werkperiode of residency om nieuw werk te maken of onderzoek te doen. Zo ontving melanie bonajo een bijdrage voor de productie van de korte film Exctinct Feelings - A short film Anthology (werktitel) een liefdesbrief aan uitstervende gevoelens, plekken en wezens. Ook gebruikt bonajo de bijdrage voor een residency bij SOMA in Mexico-Stad. In dezelfde periode heeft ook Jeroen Kooijmans een residency bij SOMA. Kooijmans werkt aan een nieuwe film over de Mexicaanse kunstenaar Carlos Amorale, en onderzoekt het ontstaan van een briljant idee en de onvermijdelijke, maar groei bevorderende crisis in het maakproces.

Trees Heil, Tableaux Vivants #3. Styling: Nikki Vekemans. Productie assistent: Lejla Vala Verheus. Licht: Luke van Wijk. Modellen: Milly Näs, Rylee Luna Stoces Martinez, Louise van Benschop, Julia van der Veldt

Dina Danish en Jean Baptiste Maitre onderzoeken met het project Synthetic Egyptian Blue and the Evil Eye: Recreating the lost recipe and protecting the world from the evil eye het reproduceren van een oud Egyptisch synthetisch blauw pigment. Deze onderzoeksperiode vindt plaats in Egypte en is de eerste fase van een langlopend project. Een ander voorbeeld van een kunstenaar die een bijdrage ontving voor een werkperiode is Trees Heil. Met het project Tableaux Vivants #03 onderzoekt Heil het demonische aspect, de angst en onderdrukking van vrouwen in de kunstgeschiedenis en de evolutie hiervan. Van de heksenvervolgingen in de 15e en 17e eeuw, tot aan de hedendaagse feministische interpretaties. Het werk zal in 2025 gepresenteerd worden tijdens een solotentoonstelling in de Melkweg Expo in Amsterdam.

Aantal aanvragen: 373

Gehonoreerd: 168

Totaal gevraagd bedrag: € 5.620.824

Toegekend bedrag: € 2.942.647