De Verbeelding

De Verbeelding biedt beeldend kunstenaars samen met filmproducenten de mogelijkheid een artistieke film van speelfilmlengte te realiseren. Doel is het stimuleren van films die hun oorsprong voornamelijk vinden in de beeldende kracht van het medium, films die de grenzen tussen beeldende kunst en film verkennen en die de artistieke potentie hebben om op internationale filmfestivals geselecteerd te worden. De Verbeelding is een samenwerkingsproject van het Mondriaan Fonds en het Filmfonds.

Aanvragen kunnen één keer per 2 jaar worden ingediend. Er zijn 2 selectierondes. I in het ene jaar selecteert een gezamenlijke adviescommissie van het Mondriaan Fonds en het Filmfonds maximaal 4 projecten voor een ontwikkelbijdrage. Via deze tussenfase kunnen de kunstenaar en de producent samenwerken aan de ontwikkeling van het filmplan. In het andere jaar selecteert de commissie uit deze ontwikkelbijdragen 2 films voor een realiseringsbijdrage.

Film still: Headless Trees, Sara Rajaei (producent Stichting near/by film en coproducent seriousFilm)

In 2021 zijn 3 projecten geselecteerd voor een ontwikkelbijdrage van maximaal € 10.000 per project. Dit zijn: Headless Trees van Sara Rajaei (producent Stichting near/by film en coproducent seriousFilm); Love-22-Love van Jeroen Kooijmans (producent Submarine Animation); en De Mantra van de Dief van David Verbeek (producent Conijn Film). Twee van deze projecten komen in het voorjaar van 2022 in aanmerking voor een realiseringsbijdrage van maximaal € 450.000 per project.

Filmprojecten in het kader van De Verbeelding zijn (deels) te bekijken op deverbeelding.site (new window).