Communicatie

Het Mondriaan Fonds wil vindbaar en benaderbaar zijn voor een brede groep mensen: divers in opleiding, leeftijd, achtergrond, voorkeuren, disciplines, ambities en gender. Ook richt het fonds zich op aanvragers en publiek uit alle delen van Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk.

Toegankelijkheid

Het doel van alle communicatie is, in lijn met het beleidsplan 2021-2024, het Mondriaan Fonds toegankelijk te maken voor een brede groep aanvragers en het fonds meer bekend te maken bij het publiek. In 2021 werd een nieuwe communicatiestrategie gelanceerd, in 2022 kreeg deze meer en meer vorm, onder andere door een gerichte contentstrategie. Toegankelijkheid bleef de focus in alle facetten.

A-status toegankelijkheid

‘DigiToegankelijk’ is de Nederlandse naam voor de standaard waarmee overheidsorganisaties hun websites en apps toegankelijk moeten maken voor alle burgers. Toegankelijk betekent hier: bruikbaar voor iedereen. Het Mondriaan Fonds heeft in 2022 maatregelen genomen om te voldoen aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid, zoals door het aanbieden van de volledige site in sterk contrast middels een contrastbutton, de implementatie van een tekst-naar-spraakoplossingen-tool (ReadSpeaker), ondertiteling van video’s en beschrijvingen van beeld (image description).

In 2022 heeft het Mondriaan Fonds een tweede toegankelijkheidsonderzoek (WCAG 2.1AA) laten uitvoeren door het bedrijf Digitaal Toegankelijk. Alle onderdelen waar de website niet voldeed aan de norm zijn succesvol aangepakt. Het Mondriaan Fonds heeft sinds eind 2022 de A-status voor toegankelijkheid gekregen, wat betekent dat de website www.mondriaanfonds.nl (new window) volledig voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Zie hier (new window) de toegankelijkheidsverklaring Mondriaan Fonds.

Diverse gebruikers, een gerichte contentstrategie

Met zijn communicatie wil het Mondriaan Fonds vooral beeldend kunstenaars, curatoren en beschouwers, musea en erfgoedinstellingen, kunstpodia, galeries, private en publieke opdrachtgevers en kunstkopers informeren over de mogelijkheden die het fonds biedt. De communicatie zet actief in op het vergroten van het bereik door de uiteenlopende doelgroepen op maat te bedienen. Deze contentstrategie is in 2022 verder uitgewerkt en toegepast.

Het Mondriaan Fonds is actief op de kanalen Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, met in totaal 65.830 volgers. Er worden doelgerichte keuzes gemaakt, zo is de content afgestemd op het soort mediakanaal én type gebruiker. De website met 111.600 unieke bezoekers per jaar, de tweewekelijkse nieuwsbrief met ruim 8.400 abonnees en de sociale mediakanalen bedienen ieder een uiteenlopende groep en hebben ten opzichte van elkaar een versterkend effect. Uit gebruikersonderzoek blijkt dat de homepage van de website een belangrijk vertrekpunt is voor mensen die op zoek zijn naar de mogelijkheden bij het fonds. Ook vormt de website het knooppunt waar verschillende andere websites samenkomen: kunstkoop.nl (new window) (13.870 bezoekers) en prixderome.nl (new window) (26.300 bezoekers).

Populaire berichten op social media waren onder meer de toekenning van 4 miljoen euro aan 26 kunstpodia voor hun publiekstoegankelijke programma’s, de bekendmaking van de nieuwe adviseurs, de presentatie van melanie bonajo op de Biënnale van Venetië, grote nationale aankopen waaronder een schilderij van de Spaanse kunstenaar Joan Miró en de aankondiging van de aanvraagronde voor diverse residencies in het binnen- en buitenland.

In 2022 zijn een aantal terugkerende rubrieken ontwikkeld. Zo is op de website de rubriek Mogelijk Gemaakt (new window) toegevoegd, waarin een afwisselend overzicht te zien is van uiteenlopende projecten die mogelijk gemaakt zijn met financiering van het Mondriaan Fonds. Deze rubriek dient als voorbeeld voor aanvragers en is op jaartal en regeling te filteren.
 
Zien en Doen (new window) is een rubriek op Instagram om het grote publiek te enthousiasmeren voor de sector en tegelijk te laten zien wat het Mondriaan Fonds mogelijk maakt. In deze rubriek geeft het fonds actuele tips over bijzondere projecten die te bezoeken zijn. In het kader van toegankelijkheid is ook gestart met de rubriek Q&A (new window). Via Instagram stories kunnen aanvragers vragen insturen, waar het fonds elke derde dinsdag van de maand publiekelijk op antwoordt. Sociale media wordt zo laagdrempelig ingezet als contactmogelijkheid voor aanvragers.

Daarnaast is afgelopen jaar de Mondriaan Fonds Podcast ontwikkeld. Deze is vindbaar via alle audio streamingsdiensten. In deze podcastreeks worden de verschillende financieringsmogelijkheden van het fonds uitgelicht. Aflevering 1 (new window) staat in het teken van de startende kunstenaar. Aflevering 2 (new window) gaat over het kopen van kunst. De eerste aflevering werd sinds publicatie eind juni tot eind 2022 ruim 500 keer beluisterd, wat qua publieksbereik overeenkomt met ongeveer 10 informatiebijeenkomsten voor individuen.

Online spreekuren en informatiebijeenkomsten

Om aanvragers op weg te helpen in het aanbod van mogelijkheden organiseert het Mondriaan Fonds maandelijks een plenair online spreekuur, afwisselend voor makers en instellingen. Medewerkers vertellen over de subsidiemogelijkheden bij het Mondriaan Fonds en geven antwoord op vragen. In totaal zijn de maandelijkse spreekuren van het Mondriaan Fonds in 2022 door 600 deelnemers bijgewoond. In aanvulling hierop werden speciale informatiebijeenkomsten georganiseerd voor bijvoorbeeld instellingen uit het Caribisch deel van het Koninkrijk over de open oproep Kunst Erfgoed Cariben, voor kunstpodia om hen te informeren over de bijdrage Programma’s Kunstpodia en in het kader van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden voor een brede groep aanvragers. Voor deze laatste groep zijn naast de informatiebijeenkomst bezoekers ook digitale inloopspreekuren aangeboden. In totaal werden de inloopspreekuren door ruim 30 deelnemers bijgewoond die door medewerkers individueel in break-out rooms te woord werden gestaan. Deze methode droeg bij aan het toegankelijker maken van de contactvoorzieningen van het Mondriaan Fonds. Vooral voor aanvragers die niet eerder bij het Mondriaan Fonds hebben aangevraagd bleek dit een prettige handreiking. Dit jaar hebben medewerkers bij 9 onderwijsinstellingen voorlichting gegeven aan kunstacademie studenten. Bij elkaar was dat een publiek van meer dan 330 studenten.

Get a Grant voor startende kunstenaars

Wanneer kun je als kunstenaar een bijdrage aanvragen, hoe gaat dit in zijn werk en waar moet je op letten? In 2022 werd samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 2 keer een online Get a Grant-bijeenkomst georganiseerd voor 334 (bijna afgestudeerde) kunstenaars en ontwerpers. Kunstenaars en ontwerpers vertelden over hun ervaringen bij het aanvragen van financiering en waar je als beginnend kunstenaar of ontwerper op moet letten. Fondsmedewerkers waren aanwezig om vragen te beantwoorden.

Mondriaan Fonds presenteert

Het Mondriaan Fonds organiseert activiteiten om kunst en erfgoed, maar ook de resultaten van de bijdragen zichtbaar te maken bij een breed publiek. Deze activiteiten staan apart vermeld in dit jaarverslag, zie hier.