Maker achter de Maker Award

De Maker achter de Maker Award is een unieke erkenning voor een ambachtspersoon uit Nederland die samenwerkt met een beeldend kunstenaar om een kunstwerk of project op de best mogelijke manier te verwezenlijken. De prijs is een initiatief van Kunstinstituut Melly en het Mondriaan Fonds, en is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de schaal van professionals en ambachtsbeoefenaars die kunstenaars in staat stellen om hun werk te realiseren. In 2023 werd de 3e editie van de Maker achter de Maker Award uitgereikt aan Karen Zeedijk, die als tuft-expert in opdracht van kunstenaars wandkleden, tapijten en textielkunstwerken maakt.

Karen Zeedijk, Tuftlokaal Tilburg 2023. Foto: Alessandra Mignardib

Zeedijk is genomineerd vanwege haar grote toewijding aan de ambacht en de kunstenaars met wie zij samenwerkt, waardoor bijzondere werkrelaties ontstaan waarin zowel Zeedijk als de kunstenaar zich openstellen om te leren en verder te komen door samen te werken.

De Maker achter de Maker Award werd op 8 november 2023 uitgereikt.