Herdenking Slavernijverleden 2021. Foto: Amaury Miller

Herdenking Slavernijverleden

Herdenking Slavernijverleden 2021. Foto: Amaury Miller

Jaarlijks vindt in Nederland de herdenking plaats van de juridische afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. Daarnaast worden in het hele land lokale herdenkingen van het slavernijverleden georganiseerd. Een bijdrage voor het organiseren van de nationale herdenking en het stimuleren en faciliteren van lokale herdenkingen kan alleen worden aangevraagd door het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). Met de bijdrage Herdenking Slavernijverleden stimuleert het Mondriaan Fonds de verbreding en verdieping van de nationale herdenking. Het gaat om een bijdrage van maximaal € 200.000 per jaar.

Nationale herdenking 1 juli 2023. Foto: Isaac Owusu (bron: NiNsee)

In 2023 is het op 1 juli precies 160 jaar geleden dat de trans-Atlantische slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden officieel werd afgeschaft. Het NiNsee organiseerde voor de 21e keer de Nationale Herdenking Nederlands Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam. Het was tevens de officiële start van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden dat loopt van 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024. De herdenkingsceremonie werd bijgewoond door Koningin Máxima en minister-president Rutte. Koning Willem-Alexander bood in zijn toespraak tijdens de ceremonie zijn excuses aan.